Logga in

Register| Forgot Password?

Liselotte Erndin | Hårtussar lossnar!?!
15552
post-template-default,single,single-post,postid-15552,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-6.1,wpb-js-composer js-comp-ver-4.3.5,vc_responsive

Hårtussar lossnar!?!

23 Okt Hårtussar lossnar!?!

Hej på er, fina vänner!

Jag hoppas ni har haft en fin helg allihopa.

Själv har jag tillbringat den till största delen inomhus – hujedamej, vilket regnande.

Vi har passat på att få lite gjort. Målat lite trädetaljer som liksom inte blivit av tidigare och så har vi plockat fram en liten timmervägg i vardagsrummet.

timmervagg

Vi kommer att lägga nytt golv om ett par veckor så nu vill vi ha lite målerifix gjort innan dess. Och sedan är det bara lister och sånt kvar. Renoveringen har stått helt still här nere ett halvår men det har fått vara så. Snart är det i alla fall klart! 🙂

 

I fredags kväll var jag dock inte lika glad…

Jag hade haft tofs ett par dagar (sover i bland även med det) och när jag i fredags kväll tog ur gummibandet fick jag otroligt mycket hår i handen. Mer än vanligt.

Jag tyckte det var lite konstigt men tänkte inte så mycket på det då utan hoppade in i duschen och tvättade håret.

Men när jag sköljde ur schampot fick jag panik. Det lossnade hela testar och först fattade jag ingenting.

Vad var det som hände? Var det mitt schampo eller vad? Jag stod där och drog ut såna här slingor, en efter en medan paniken växte.

Vad VAR detta???

 

harslinga

hartuss

Jag fortsatte dra och det fortsatte lossna och blev till slut en hög. Men bara från min vänstra sida.

Jag lovar – jag var nära att börja tjuta eftersom jag inte fattade någonting!

 

Så kom jag på – kan det vara strålningen?

Ingen har sagt att håravfall kan vara en biverkning – jag skulle ju inte få några biverkningar alls? – men det var det enda jag kunde komma på.

Så – direkt efter duschen googlade jag och – visst. Om strålningen riktas mot huvudet så kan man tappa håret just där om man är känslig för strålning.

Och jag fick ju strålning på ett mycket större område än det först var tänkt. De har strålat runt om och även från baksidan. Och då kan detta hända ca två veckor efter behandlingen, precis som med cellgifter. Och det var i fredags 2,5 veckor sedan för mig.

 

Det har inte lossnat mer sedan i fredags. Förmodligen drog jag då bort allt som var löst. Så nu är jag lugn – jag känner att det är mindre hår där men det är inget som syns.

Och det är ingen big deal att tappa på ett begränsat område. Inte alls.

Jag önskar bara att någon hade berättat om detta för mig. Att det kunde hända.

Att dr Snygg inte sa nåt berodde ju på att det först bara var tänkt att stråla 3,4 tumörer. Men läkaren på strålningen som beslutade om att behandlingen skulle bli betydligt mer omfattande – hon kunde väl sagt nåt?

Då hade jag sluppit få panik och börjat undra om jag skulle tappa allt nu igen. Då hade jag sluppit bli förtvivlad och i stället varit beredd.

Man har ju liksom lite taskiga erfarenheter av det där med att tappa håret…

 

Men man förstår också hur enormt förstörande strålning är. Och då har jag bara fått en tiondel av vad många andra får.

Det är rätt läskigt…

Tumörerna krymper dock mer och mer för varje dag nu. Det är bara en mindre klump kvar under käken som jag känner av.

Och DET är ett stort TJOHOOOO!

 

Puss på hårsäckarna! ♥

 

Liselotte Erndin
lerndin@gmail.com
1Kommentar
  • Eva
    Publicerad vid 21:28h, 23 oktober

    Det är bara FÖR MYCKET att de inte informerar om sånt. Så dåligt.