Logga in

Register| Forgot Password?

Liselotte Erndin | Jag. Är. HUNGRIG!
15208
post-template-default,single,single-post,postid-15208,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-6.1,wpb-js-composer js-comp-ver-4.3.5,vc_responsive

Jag. Är. HUNGRIG!

22 Sep Jag. Är. HUNGRIG!

Goder afton, goder afton!

I dag är det ett stycke argbigga här. Vaknade redan på morgonen och kände mig lite ledsen vilket sedan gick över i ren, skär irritation. I dag är alla människor idioter (ja, inte Du förstås) och jag har ingen aaaaning om varför jag håller på med något så här idiotiskt!

Min lilla otrevliga sinnesstämning kan förstås bero på att jag inte fått någon mat. Att jag började dagen med att dricka ricinolja och därefter har bajsat ömsom gult och ömsom grönsvart hela dagen.

Eller – mat har jag ju fått. Jag kokade mig nämligen en liten trevlig rissoppa till lunch, allt enligt detoxprogrammet.

Rissoppa. Ja, precis – ris kokat i för mycket vatten = rissoppa. Låter det som en kulinarisk höjdpunkt?

Inte?

Det var det inte heller – trots kryddorna. Och är inte basmatiriset otäckt likt en hög kravlande larver??? 

Rissoppa

 

Ja, jag vet att jag är otacksam. Jag vet att man ska vara tacksam att man har mat på bordet. Och det är jag ju – egentligen. Men just nu är det bara skönt att få vräka ur sig lite skit. Typ.

Nej, i dag har jag inte varit i sinnesstämning för någon själslig djupdykning alls. Jag har haft tråkigt och när jag försökt meditera ville bara hjärnan tänka på bänkskivor, helstekta grisar, målarfärg, kalops, halvbyggda toaletter, fetaostfylld kycklingfilé och PIZZA! 

Ja, jag är hungrig. Magen gör ont och försöker tala om för mig att jag är heeelt dum i huvudet – haha!

Men – det är okej!

Jag vet att det är en del av processen att må så här. För jag vet också att när jag kommit förbi det stadiet så kan vad som helst öppna upp sig. Jag har gjort det förut och det gör processen enklare. Jag får vara arg. Jag får längta efter fetaost. Jag får allt.

Nu är det snart dags för lite mer delikat rissoppa. Därefter tänker jag ta en sväng in i det här lilla mysiga krypinet – den vedeldade torpbastun:

Bastu

 

Först blir det en Abhyangamassage. * Därefter tänker jag svettas ut några liter gift innan det blir en härlig dusch och så marsch i säng vid 21.30.

Min hälsocoach Lisette har beordrat mig att lägga mig vid den tiden samt att gå upp 06.00.

Tror ni jag fixade det igår? Att lägga mig halv tio?

Tror ni jag i stället kom i säng 23.30???

Japp. Helt rätt. Halv tio – så tidigt har jag inte lagt mig sedan jag gick i femman. Typ.

Men jag skuttade (nåja) upp vid 06.00. Nästan…

Och i kväll ska jag i säng! Med Leif GW! (läs dagens tidigare blogg om detta HÄR)

Arg som ett bi men stolt över att ha tagit mig igenom dagen!

Jiiiiiiiiiihhhhaaaaaaaaa!

 

Puss på lillfingret! ♥

 

*Så här gör du Abhyanga (oljemassage 5-20 min): (Det är denna jag fått av min hälsocoach)

Förbered oljan Om du inte använder en färdig Vata- Pitta- eller Kapha massageolja kan du använda kallpressad sesamolja.

Innan du använder sesamoljan behöver den ’mognas’ genom att värmas upp till ca 110-120 grader. Använd termometer och lämna aldrig oljan utan tillsyn på spisen! Gör iordning olja för 1-2 veckor per gång och förvara den i rumstemperatur. Oljan blir lätt att applicera om du häller den i små plastflaskor med pip.
1. Innan du börjar massagen ska oljan värmas till kroppstemperatur eller varmare. Sitt i badrummet och lägg en handduk under dig. Det är bra om du först applicerar oljan på alla kroppsdelar innan du påbörjar massagen. På så vis får oljan sitta kvar längre.
2. Börja med att massera hårbotten med långsamma cirkulernde rörelser. Under hela massagen använder du hela handflatan så mycket som möjligt och inte endast fingrarna.
3. Fortsätt med ansiktet och öronen, tinningarna och bakom öronen med mjuka rörelser. Genom att massera ytteröronen kommer du åt reflexpunkter som är bra för ryggen.
4. Massera nacken, halsen och skuldrorna med öppna händer och lätta rörelser. Använd kraftigre längsgående rörelser på armarna och cirkelrörelser över alla leder. Massera varje finger för sig.
5. Gå vidare till bröstet och buken med mjuka upp och ned rörelser över bröstet och cirkelrörelser (medsols från nedre högra sidan, uppåt, till nedre vänstra sidan) över magen.
6. Massera ryggen så mycket som du kommer åt.
7. Fortsätt med benen. Massera med kraftiga längsgående tag längs de långa musklerna och med cirkulerande rörelser över lederna.
8. Sist masserar du fötterna. Fotsulorna masseras kraftigt med handflatan och med fingrarna runt alla tår. Huvudet och fötterna anses vara de viktigaste kroppsdelarna att massera så ägna gärna lite mer tid här.
Om du har tid kan oljan gärna få sitta kvar en stund. Tag då gärna en handduk eller lakan runt dig för att hålla dig varm. Ett tips, passa på att göra en kort meditation eller andningsövning under denna stund.
9. Avsluta massagen med ett varmt bad eller en dusch. Bad är att rekommendera, det är skönare.
Ha en skön stund

Liselotte Erndin
lerndin@gmail.com
Inga kommentarer

Sorry, the comment form is closed at this time.